Titulní obrázek


McLaren X-1

17.srpna 2012 se veřejnosti představil model McLaren X-1. Vůz je celý černý a téměř každá má pocit, že jde o retro.

Než si sjednáte pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem vozidla, porovnejte povinné ručení jednotlivých pojišťoven. Liší se jednak cenou, ale i výší limitů krytí, sazbami připojištění, přirážkami ke čtvrtletním platbám nebo slevami za sjednání přes internet. Nejlevnější povinné ručení sjednáte online.

Design byl předmětem soutěže mezi návrháři vně i uvnitř McLarenu. Nakonec ji vyhrál Korejec Hong Yeo. Konečnému ztvárnění ovšem velel Frank Stephenson, který původní Hongovy skici dále rozvinul. Ten se nijak netají svými inspiracemi, kterých bylo pochopitelně mnohem více. Třeba předválečný klasik Mercedes-Benz 540 K, kupé Chrysler D'Elegance od studia Ghia (1953), okřídlený Buick Electra (1959) apod. Kompletní práce na konečné podobě trvaly 2,5 roku.

Základní stavení kámen představuje stejná karbonová buňka jako u MP4-12C. Na autě ovšem nenajdete kromě krytu motoru shodný karosářský díl, vše od světel až po kola je jiné. Také karoserii pokrývají uhlíková vlákna. Většinou lakována klavírní černí, některé části jsou ovšem nebarvené. Aerodynamiku zlepšující křídlo (tzv. vzduchová brzda) je pro změnu hliníkové a poniklované. Zadní blatníky se dají vysouvat směrem vzhůru kvůli případné snadnější výměně kol. Dveře se vyklápějí dopředu, jedná se tedy o klasické „nůžky“.

Na čalounění interiéru byla použita luxusní červená kůže Harissa, zbytek je opět z karbonu, hliníku a niklu. Za vznikem auta stojí divize MSO (McLaren Special Operations). Prototyp mimo jiné testoval i Chris Goodwin na španělském okruhu Idiada. Celkem najel při zkouškách asi tisícovku kilometrů. Šéf MSO Paul MacKenzie k tomu dodal: „Jeden z našich klientů, který už vlastní McLaren F1, Mercedes-Benz SLR McLaren a teď i MP4-12C, chtěl unikátní automobil. Rozhovory mezi ním a Ronem Dennisem začaly už před třemi lety.

Zákazník si přál stroj s komponenty MP4-12C, ale oblečený do jedinečné karoserie, která by vystihovala jeho povahu, vkus a potřeby.“ To tedy znamená, že v útrobách se nachází před zadní nápravou umístěný vidlicový osmiválec 3,8 l s přeplňováním dvojicí turbodmychadel a výkonem 460 kW (625 k). X-1 je 4658 mm dlouhý, se zrcátky 2097 mm široký a 1199 mm vysoký. Váží 1400 kg. Žádná další čísla nebyla oficiálně zveřejněna. Anonymní zákazník si jej pak může převzít a umístit do své sbírky. Lze s ním legálně jezdit po běžné silnici, nepostrádá totiž homologaci.